Na een korte inleiding over het belang van goede taakuitoefening, hebben we het uitgebreid over het telefonisch incasso. Daarna gaatan we ook even dieper in op de verschillen met het face-to-face incasso.

Wat is het belang van goede taakuitoefening? (korte inleiding)

  • Economische situatie 2019 (betaalgedrag, faillissementen, collectieve schuldenregelingen …)
  • Gevolgen van laattijdige betaling voor leverancier (interestverlies, winstderving, afschrijvingen…)
  • Gevolgen voor imagovorming, professionaliteit van deurwaarderskantoor

Telefonisch incasso

  •  3 soorten van debiteuren (niet-willen, niet-kunnen, klachten) 
  • Algemene vaardigheden (juist gebruik van stem, intonatie, stilte, taal, woordgebruik…) 
  • Specifieke kenmerken van het incassogesprek 
  • Voorbereiding en opvolging 
  • Het gespreksmodel: voorstelling, recht op doel afgaan, onderhandelen, afspraken maken en afsluiten (casestudies) 
  • Technieken die de communicatie bevorderen (actief luisteren, assertiviteit, empathie, correct reageren, juiste vragen stellen, LSD-techniek, reactieoefeningen) 
  • Verschillen tussen inbound en outbound gesprekken 
  • Verschillen naar gelang van fase van dossier (minnelijk, juridisch)
  • Communicatieklimaat: hoe reageren op lastige debiteuren? (inspelen op typologie van klanten, transactionele analyse) 
  • Telefonisch onderhandelen (welke strategie, maken van duidelijke afspraken: win/win) 
  • Rollenspellen en interactieoefeningen

Face-to-face incasso

  • Het belang van lichaamstaal
  • Het gespreksmodel: voorstelling, recht op doel afgaan, onderhandelen, afspraken maken en afsluiten 
  • Face to face onderhandelen

Ontdek of deze opleiding momenteel op de agenda staat

Dit onderwerp staat momenteel niet op de agenda?
Contacteer Barbara en wij houden u op de hoogte.

Grasduinen in ons volledige aanbod

Dit of een gelijkaardig onderwerp als in-house opleiding?
Contacteer Barbara